Thursday 14 April 2011

sedih ialah kesucian hati ^^$

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته





sedih nyaaa!!!! . sesuatu benda yg semua orang kenal kan? setiap orang akan menerima sedih kan? pelik arr kalau owang uh tak pena sedih dalam idop diowang ..kesedihan adalah something yang menderita kan jiwa kita sendiri dapat menghilagkan sesuatu yg kita ingin kan.atau sesuatu yg kita gagal untuk mencarinya .

kesedihan niee.. ngn kebahagiaan sesuatu yg tidak daat kita pisahkan .kekadang rse nak bahagia pastu lak nak sedih sekali....kenapa kita harus berasa sedih???????
Sebenarnya kesedihan adalah pilihan sebuah tindakan. Allah berfirman : 
 “Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ditimpa kekhawatiran dan tidak pula mereka bersedih hati.” (QS.10:62) 


  
 Al-Kindi (796-873M), seorang filosof awal Muslim, mengungkapkan tentang makna kesedihan yang menimpa pada kebanyakan manusia. Menurutnya, kesedihan yang ditimbulkan oleh manusia dan ditimpakan pada dirinya. Bukanlah sesuatu yang alami.
Kata al-Kindi, “Orang yang bersedih hati karena kehilangan miliknya atau gagal memperoleh sesuatu yang dicarinya, kemudian merenungkan kesedihannya secara filosofis lalu dia mengerti bahwa penyebab kesedihannya itu bukanlah keharusan, lalu dia saksikan banyak orang yang tidak memiliki harta itu tapi mereka tidak sedih, bahkan gembira dan bahagia, dia tak pelak lagi akan tahu bahwa kesedihan bukanlah hal yang niscaya dan tidak alami.”




ini bermaksud  kesedihan ialah sikap mental kita menghdapi kondisi lingkungan.banyal laa orang yg kemiskinan tapi ?? hatinya bahagia . byk orang yg kaya-kaya  tapi hatinya sngt sedih ....
macam ar aku kan? atuk aku meninggal pastu aku sedih ....
pastu mcm mne pulak aku boleh tergelak-gelak kegembiraan?
so?? aku mksud kan kt dalam percakapan aku nie ..
ALLAH SEBENARYA BUKAN MAHU UNTUK MENYEKSA KITA DENGAN KEANGISAN OR KESEDIHAN . SETIAP KESEDIHAN DAN KEGEMBIRAAN ? PASTI ADER HIKMAH NYA . 
so ?? kalau ade manusia yg diluar sana yg sedang kesedihan? aku sngt simpati . 
tetapi ingat ??? setiap pekara yg kita lakukan pasti!! ade hikmah nya . dan kita harus percaya akan (qadaq dan qadar) yg mencatat segala-galanyaaa (: 
so u must be happy  <3
aku pon ader kesedihan yg aku alam,member aku . dan jgn kamu ingat kesedihan kamu itu adalah teruk eh??
becoz ader orang yg terima lagi teruk dari kamu .
ALLAH TAK AKAN MENYEKSA  KAUM NYA (: i just need you don forget that  ( bi aku maybe hancur ) .
akie ^^ . 




                                           *asalamuaalaikum *

0 comments:


 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com